חרדות אצל ילדים

תקופת הילדות משלבת בתוכה חוויות מרעננות ומרגשות- התלהבות ראשונית, מצעצוע או מתנה חדשה, סרט, הצגה או סתם גלידה צבעונית. לצד אלה, הילדות מלווה גם בפחדים וחרדות.

לילדים מודעות טבעית ובסיסית שהנם מוגבלים ביכולתם להתמודד באופן עצמאי עם רבים מהאתגרים העומדים בפניהם. מודעים למגבלותיהם הגופניות, לחולשתם, לחוסר ידיעתם וניסיונם. מכאן רגישותם הרבה וחשש מלהיקלע למצב מאיים בו יתקשו להתגונן מפניו. הפחדים ברובם הם התפתחותיים מטבעם, כלומר שזורים באופן טבעי בתהליכי הגדילה. עם הזמן, הילד גדל ומתפתח, ולומד להתמודד באופן בוגר יותר עם הפחדים, עד היעלמותם. כל שלב בהתפתחות והפחדים האופייניים לו.

פחדים וחרדות “נורמליים” מלווים את חיינו לכל אורכם. אולם כאשר מבחינים שהחרדה מוגזמת, מתארכת וגורמת למצוקה רבה- למצבי רוח משתנים, לחסור שמחה, להימנעות מפעילויות שגרתיות (מסיבות, מגרש משחקים, חברים וכו’), מומלץ לשקול פנייה להתייעצות מקצועית.

מה גורם לחרדות אצל ילדים?

חרדה אצל ילדים מתאפיינת באופן שונה בהשוואה למבוגרים. החרדה גם נושאת אופי שונה בכל אחד משלבי ההתפתחות של ילדים. התינוק מרגע לידתו נמצא בתהליך עקבי של גדילה והתפתחות. מוחו גדל ומתפתח אף הוא. במקביל משתנים הגירויים אותם הוא תופס כמאיימים או לא בטוחים.

לדוגמא-

תינוק בין 7-12 חודשים: מפחד מדמויות זרות, גירויים פתאומיים ובלתי מוכרים, מנפילה.

גיל שנה: פרידה מההורים, חשש מזרים.

גיל 3-4: סכנות דמיוניות- מפלצות, חלומות רעים.

כל תקופה – וחרדותיה…

סיבות רבות עשויות לגרום לחרדה אצל ילדים. חלקן מיוחסות לסוגיות גנטיות, המועברות מההורים לילדיהם, כפי שיתכן דמיון במראה הפיזי, פנים, גובה, צבע שיער, כך גם תיתכן העברה של תכונות ונטיות שונות: לימודיות, אומנותיות, ספורטיביות וכו’. באופן דומה,  קיימת אפשרות להעברה גנטית של קשיי קשב וריכוז, מזג חם/נינוח וכן גם חרדה. יחד עם זאת, לרוב, החרדה קשורה למרכיבים סביבתיים, לאירועים והתנסויות אותן חווה הילד מרגע לידתו ואילך.

לדוגמא: הורה עצמו הסובל מחרדות, מתחים בין ההורים, הורה נוקשה ומעניש, גירושין, מחלה, אובדן. כל שינוי בחייו של הילד כמו כניסה לגן, בית ספר, חוגים, מעבר דירה ועוד. קשיים בלימודים, קשיים חברתיים, הצקות של תלמידים בבית ספר, סרטי מתח בטלוויזיה, אירועים ביטחוניים וכו’.

לרוב החרדה מופיעה ברמה סבירה, “נורמלית”, ההורים, המשפחה, לעיתים גם צוות בית ספר, מתגייסים לתמוך ולהרגיע, תוך הענקת ביטחון שהם שם כדי לעזור. פעמים רבות בהצלחה רבה. ואולם כאשר החרדה הופכת לרציפה ומוקצנת והברומטר הרגיש של ההורה מורה לו היא חורגת מגבולות הסביר, נכון אז יהיה לפנות להתייעצות מקצועית.

בין התסמינים הבולטים לחרדה החורגת מגבולות הסביר:

  1. למרות מאמצי ההורים להרגיע, לעזור ולתמוך, החרדה אינה נעלמת ואף מחריפה.
  2. כאשר החרדה אינה מתאימה לגיל הילד- ילד בן 11 המסרב לישון לבד.
  3. תגובות של רעד, שלשולים והקאות, איבוד משקל וכו’.
  4. תלונות על כאבי ראש, או בטן תמידיים.
  5. הימנעות ממפגש עם אנשים, חפצים, מקומות.
  6. התנהגות כפייתית, אובססיבית-קומפולסיבית.
  7. קשיי ריכוז ותחושת חוסר שקט.
  8. קשיים בשינה, קושי להירדם, שינה לא שקטה, תנועתיות יתר.
  9. שינויים בהתנהגות – התפרצות כעס או בכי
  10. הצמדות להורים, רצון רב יותר להיות בקרבתם
  11. נבהל בקלות מרעשים

כמובן שכל מקרה והתסמינים שלו.

טיפול בחרדות אצל ילדים?

א. באמצעות הדרכת הורים ויעוץ, ללא צורך בטיפול בילד עצמו. רבים המקרים בהם ניתן להסתפק ביעוץ קצר וממוקד להורים בעיקר במצבים בעלי רמת חומרה נמוכה.

דוגמאות:

1) הילד מסרב לישון בחדרו, אינו נרדם, מבקש גם אם תוך כדי בכי לישון בחדר ההורים.

2) הילד מסרב ללכת למפגשים חברתיים עקב חשש מאחד הילדים שהתעמת עמו.

3) מגלה חוסר שקט וחרדה מחרקים, תר אחריהם כל העת, נרתע ונסוג למראם.

4) חושש לעלות על מתקנים לילדים, מגלשות, סולמות, נדנדות וכו’.

ההורים הינם הדמויות המשמעותיות ביותר בחייו של הילד, מעצם מרכזיותם, השפעת רבת החשיבות בחיזוק דימויו ובטחונו העצמי (לעיתים הורים ללא כוונה רעה עלולים בתגובותיהם להביא להגברת רמת החרדה).

במסגרת הייעוץ מגיעים ההורים לתובנות חדשות הנוגעות לחרדה של ילדם, ובמקביל הם מקבלים כלים מעשיים להתמודד עמה. פעמים רבות בהצלחה רבה.

ב. באמצעות טיפול רגשי בילד

החלטה על טיפול פסיכולוגי מתקבלת לאחר מפגש הכרות של המטפל עם ההורים, קבלת מידע על הרקע התפתחותי, רפואי, משפחתי, תפקודי בגן/ביה”ס, אבחונים במידה ונערכו. בנוסף מתקיים מפגש התרשמות עם הילד.

הגישה הנפוצה בטיפול בחרדה אצל ילדים מתבססת על טיפול באמצעות משחק PLAY THERAPY בשילוב כלים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT), המשלבים טכניקות של הרגעה והרפיה. לתפיסתנו, שילוב זה הנו המיטבי לטיפול בחרדה. הטיפול בילד מצווה במקביל בייעוץ והדרכה להורים, בתדירות משתנה בהתאם לצורך.

להורים נועד תפקיד מרכזי בהצלחת הטיפול. מגוייסותם לתהליך, תוך שהם זוכים לתובנות חדשות באשר לחרדה של ילדם, ובמקביל זוכים לקבל גם כלים מעשיים, אשר יאפשרו להם לעזור לו להתגבר ככל האפשר על חרדותיו. שילוב זה בין הטיפול הפסיכולוגי והייעוץ להורים הנו המיטבי להצלחת הטיפול.

לקריאה נוספת בנושא טיפול רגשי לילדים.

Checking...