התערבות בשעת משבר

המושג משבר מתייחס למצב בו מתרחשת הפרה של האיזון הנפשי. כתוצאה, נוצר עומס רב מדי על המשאבים הנפשיים, עד לכדי הפסקה או ירידה דרמתית בתפקוד היום יומי.

הפרת האיזון עלולה להיווצר משינוי דרמתי בחייו של האדם, אשר גורם לעומס נפשי רב. לרוב ניתן לזהות את הטריגר – הזרז שחולל את המשבר, הנובע בד”כ משתי סיבות עיקריות: אירוע חיצוני או אירוע פנימי.

יש לציין כי בד”כ מדובר באירוע שלילי, אך לא תמיד. גם אירוע חיובי עלול להביא עמו, לעיתים, משבר נפשי.

דוגמאות:

אירוע חיצוניתאונת דרכים, פציעה, פיגוע, מחלה, משבר בזוגיות, פרידה, אובדן של אדם קרוב, כישלון בתחרות ועוד.

אירוע פנימי – מצוקות פנימיות מטרידות ובלתי פתורות, היכולות לגרום לתהליך דכאוני רגרסיבי אשר עלול להגיע עד לכדי מצב משברי.

אירוע חיובי – לעיתים, גם אירוע חיובי, כגון זכייה בפרס כספי גדול, זכייה בתחרות, קידום מהיר בעבודה ועוד, עשויים לגרום לטלטלה אשר עלולה לגרום למצב משברי.

המשותף לכלל הדוגמאות הוא שינוי דרמטי הגורם להפרה של האיזון הפנימי. ראוי להדגיש כי לא כל שינוי דרמטי גורר עמו בהכרח הפרה של האיזון עד לכדי מצב משברי המצריך טיפול. לעיתים קרובות אנו עדים לאנשים שונים העוברים חוויה טראומתית משותפת, ותגובותיהם יהיו שונות, אדם יכול לעבור משבר ולהתמודד עמו מבלי שהתרחש ערעור של האיזון הנפשי.

כאשר אנו מדברים על הפרת האיזון הנפשי, הכוונה היא לשינוי באחד או יותר מהמישורים הבאים:

קיומם של תגובות אלה לאירוע טראומתי, מצדיק הערכה על מידת הנחיצות של התערבות טיפולית.

כיצד מתנהל הטיפול בשעת משבר?

בהתערבות בשעת משבר נודעת חשיבות רבה למהירות בה ניתן הטיפול. כלומר, ככל שהטיפול יינתן בטווח זמן קצר מאז האירוע שהביא למשבר, כך יעילותו וסיכויי ההצלחה שלו גבוהים יותר. קיימת גם חשיבות לאבחון מהיר של הבעיה, בהתייחס לאופי המשבר. הטיפול מתמקד בנושא המרכזי ובהשלכות הישירות הנובעות מהאירוע הטראומתי. המטפל יתמקד בעבודה על המצב המשברי והסיבות שהובילו אליו, תוך הדגשת ה”כאן ועכשיו”. הטיפול בד”כ קצר (עד 3 חודשים), בתחילה אינטנסיבי ובהמשך מדורג. מטרת הטיפול היא להפחית מתח, לחץ וחרדה ע”י תמיכה, עידוד ומתן לגיטימציה, על מנת לאפשר חזרה מהירה ככל האפשר לשגרת החיים שהיה מורגל בה.

Checking...