סדנה להתמודדות עם חרדת בחינות

למי מיועדת הסדנה?

הסדנה מיועדת למתקשים בתפקוד בסיטואציה של מבחן (או ראיון קבלה), כתוצאה מרמת חרדה גבוהה, אשר גוררת עמה פגיעה באיכות הביצוע, ולעיתים אף לתחושת “שיתוק” וחוסר אונים, עד לכדי חוסר יכולת לתפקד כלל.

מטרת הסדנה – הפועלת על בסיס הגישה הקוגניטיבת התנהגותית

הסדנה מציעה כלים יעילים ומעשיים המאפשרים ויסות והנמכה של עוצמות החרדה, ע”י שימוש בכלים של הגישה הקוגניטיבית התנהגותית CBT.

התהליכים המתקיימים בקבוצה מתמקדים בשני מישורים עיקריים : המישור הקוגניטיבי – כלומר בחשיבה השלילית המאפיינת את הסובלים מחרדת בחינות, וביכולת להמירה בחשיבה חיובית המייצגת באופן מציאותי יותר את שליטתם בחומר הבחינה. המישור ההתנהגותי – מתמקד בטכניקות שליטה שונות, שאותן ילמדו ויתרגלו המשתתפים במסגרת הסדנה. התרגול המעשי בטכניקות השליטה השונות מסקרן, מעניין וברוב המקרים יעיל. שילוב זה בין המישור הקוגניטיבי להתנהגותי, משפר באופן משמעותי את היכולת לווסת ולשלוט ברמת החרדה, וע”י כך מאפשר להגיע לתפקוד משופר במצבי מבחן לסוגיהם.

יתרונה של סדנה בהתמודדות עם חרדת בחינות:

 הטיפול הפרטני בחרדת בחינות ידוע ביתרונותיו וביעילותו הרבה, גם למסגרת הקבוצתית יתרונות משלה. החוויה הקבוצתית מעניקה תחושת ביטחון, שייכות ואכפתיות “סוף סוף אני מרגיש מובן ע”י אחרים”. היכולת לחלוק עם חברי הקבוצה את החרדות והתסכולים ולהיווכח שגם האחרים חולקים אותן תחושות -“אני לא היחיד שמרגיש כך”, מטעין את המשתתפים בכוחות רבים.

ד”ר ירון זיו וד”ר יעל בהרב בספרם “מסע קבוצתי” רואים בקבוצה על תהליכיה השונים מיקרוקוסמוס של החיים, המהווה מעין מעבדה מבוקרת שבה יכול המשתתף לקבל משוב כן וענייני מחברי הקבוצה, ולבצע הערכה מחודשת של התנהגותו. הם מצטטים מספרם של דון ק’ דינמיט וג’יימס ג’ מורי Group Counseling כי הקבוצה מהווה מעבדה לאימונים חברתיים ושדה אימונים לשינוי, וכי לתמיכת הקבוצה והעידוד לה זוכים הפרטים בה, השפעה חיובית אף מזו של המנחה עצמו. אלו רק מקצת מיתרונותיה של המסגרת הקבוצתית.

המתכונת בה מתקיימת הסדנה:

 משך הסדנה 8-10 מפגשים, על פי הצורך, בתדירות של מפגש בשבוע. הסדנה      מונה 6-8 משתתפים. ההשתתפות בסדנה מותנית בראיון מקדים, לשם בדיקת התאמתו של המועמד לסדנה הספציפית.

Checking...