קשיים ביצירת קשר זוגי קבוע

הטיפול עוסק במחסומים הרגשיים המונעים מהפרט לקיים קשר זוגי קבוע לאורך זמן. הקשיים קשורים למאפיינים אישיותיים של הפרט, לרוב ללא קשר לזהות בן/בת הזוג.
זוגיות הנה קשר קרוב ואינטימי בין שני אנשים בוגרים. כל אחד מהם מגיע עם רקע והתנסויות המבדילות אותו מהשני. על מנת לקיים זוגיות בשלה ומספקת, על בני הזוג להתגבר על השונות והפערים ביניהם, בדרך של הבנה, אמפתיה, ויתורים ומחוות הדדיות. מה שמניע לרוב את הרצון להתגבר על פערים אלו (לא תמיד בהצלחה) היא ה”כימיה”, הקיימת ביניהם, נושאי עניין משותפים, סקרנות, רגש ומשיכה הדדית. בפשטות – אהבה.
רבים מתקשים מסיבות פסיכולוגיות שונות, לקיים קשר זוגי קבוע לאורך זמן, למרות האהבה ההדדית הקיימת ביניהם. בבסיס הקושי אנו מוצאים לרוב חרדה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, קושי במתן אמון וחשש ממחויבות, אשר נובעים מחוויות והתנסויות שליליות במהלך החיים. חוויות אלה משפיעות, לרוב,  על עולמו הפנימי-רגשי של האדם, הבאים לידי ביטוי בקושי לחוש או לבטא רגש כלפי הצד השני ברגישות-יתר מפגיעה, זלזול, אכזבה ודחיה. לאפיונים אלו השפעה ישירה על האווירה בין בני הזוג, הטעונה ברגשות תסכול, כעס ואכזבה תמידיים, הפוגעים ביכולת לפתח או לקיים זוגיות בריאה, בשלה וחיובית, לאורך זמן.

למי מיועד הטיפול:

הטיפול מיועד למתקשים בקיום קשר זוגי קבוע לאורך זמן, אשר כתוצאה מכך חווים מצוקה רבה, תסכול ואכזבה עד לכדי יאוש. הטיפול נועד לסייע להם להתמודד ולהתגבר על קשייהם, באופן שיקל עליהם לקיים קשר זוגי קבוע, ממקום בוגר, מודע ומפוכח, בעזרת כלים יעילים להתמודדות משופרת עם המסגרת הזוגית.
הטיפול אינו מיועד לאלה המחליטים מתוך בחירה לא להכנס לקשר קבוע ומחייב (מתוך “פילוסופיית חיים”, או מתוך הכרה שאינם בנויים “להתחייב” לזוגיות). הם אינם חשים מצוקה כלשהיא כתוצאה מכך ושלמים עם גישתם זו.

הגישה הטיפולית בקשיים ביכולת לקיים קשר זוגי קבוע:


הגישה הטיפולית הנהוגה במכון נשקלת לאחר קיום שיחת הכרות והערכה עם הפונה. ההמלצה על הגישה הטיפולית המועדפת מתבססת על הערכה בדבר אופי הקשיים, היקפם, ומידת חומרתם. הקשיים כפי שבאים לידי ביטוי, שונים מאדם לאדם, ומכאן החשיבות בהתאמת המטפל והגישה הטיפולית המתאימה לפונה הספציפי.

בין יתר הנתונים הזוכים להתייחסות מיוחדת:

•    מהות הקשיים, היקפם ומידת חומרתם.
•    גיל הפונה.
•    האם זו פניה ראשונה לטיפול?
•    רקע בקשרים זוגיים בעבר ובהווה.
•    במידה וקיים נסיון בזוגיות – באיזו תדירות היו הקשרים, ומהו פרק הזמן בו נמשך הקשר.
•    האם הקשיים נובעים מרקע התפתחותי-אישיותי, או כתוצאה מאירוע טראומתי / מצב משברי.
•    רמת המוטיבציה לשינוי.

הגישות המרכזיות הנהוגות במכון:

•    הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית CBT .
•    הגישה הפסיכודינמית.
•    הגישה המשלבת ביניהן.
החלטה על האסטרטגיה הטיפולית המועדפת מבין השלוש, מתקיימת לאחר פגישת הערכה עם הפונה, בהתייחסות מעמיקה למכלול הנתונים (שפורטו לעיל), אורכו של הטיפול נגזר אף הוא מנתונים אלו.
אנו רואים חשיבות רבה בהתאמת הגישה הטיפולית למטופל ולקשייו הספציפיים, במטרה להביא את הטיפול לתוצאות מיטביות.

Checking...