טיפול במתבגרים

כאשר מדברים על טיפול מתבגרים עלינו להתייחס לנושאים הספציפיים המאפיינים את גיל ההתבגרות ומהווים את המקור העיקרי למצוקות עמם מתמודדים המתבגרים. כגון,  התפתחותם הפיזית, המראה החיצוני, ההתפתחות המינית, ההתייחסות למין השני, הפרעות אכילה, הדימוי העצמי והגופני, מחשבות אובדניות, סטאטוס חברתי, לחץ גדול של מבחנים, קשיים לימודיים, הרצון לעצמאות, “המרד” מול המבוגרים – הורים ועוד.

לסוגיות אלה חשיבות רבה בהשפעתן על מצבם הרגשי-נפשי של המתבגרים ולעיתים קרובות גם על רמת הישגיהם בלימודים. פסיכולוג הנוער ער כמובן לנושאים אלו ובודק את מידת השפעתם בכל פנייה של מתבגר המגיע לטיפול.

המתבגרים, בנות ובנים כאחד, חשים ש”נגמרו המשחקים”, כילדים קיוו וחלמו שיהיו חכמים ומרשימים, גבוהים ויפים, שיהיה להם “קל” עם בני/בנות זוג, שיצליחו יפה בלימודים, וכו’ והנה עתה, בהתבגרותם, הם מתעמתים עם מי שהם כעת, מתוסכלים מהפער בין הצפיות מעצמם למציאות. תסכול זה יכול להיות כואב, מטריד ולעיתים אף מדכא.

חשבתי שאהיה גבוה ושרירי ואני נמוך ושמנמן… רציתי להיות חכמה יפה וחתיכה אבל אני לא… נורא רציתי אותו אבל הוא לא שם עליי… אני לא יכול לחשוב שהיא לא מעוניינת בי… אני לא מרוצה מהאף שלי, מהחזה שלי… אני סתם תלמיד בינוני – אני כשלון… למה לחברה שלי יש כבר חבר ולי לא?… ההורים שלי לא מבינים אותי, ולא מבינים את ה”ראש” שלי… אלו רק חלק מהמחשבות שעוברות בראשם של המתבגרים, הפונים לפסיכולוג.

גיל ההתבגרות מאופיין כאמור בהתפכחות מאשליות. המתבגרים, מעצם גילם הצעיר, שופטים את המציאות בחומרה רבה, לעיתים אף קיצונית. לעיתים מתקשים לראות את הצעד הבא, את העתיד שבוודאי יביא עמו גם הרבה טוב, הצלחה, אהבה וחוויות חיוביות למיניהן.

חשוב להיות עירניים לשינויים בהתנהגות, במצב הרוח, בהתייחסות ללימודים, לחברים, למשפחה. במידה וההורים או צוות המורים חשים מוטרדים, ניתן להיוועץ בגורם מקצועי אשר יעריך אם ניתן להניח למצב להירגע מעצמו, להבין שזו תקופה אופיינית חולפת, או לחילופין, לשקול פניה לייעוץ/טיפול.

במידה והוחלט על הטיפול, הוא מתבצע באמצעות שיחות, מתנהל בדרך כלל אחת לשבוע, בזמנים קבועים ומשכו תלוי באופי ובמורכבות הסוגיה הנידונה. במהלך הטיפול יתכנו מפגשים גם עם הוריו של המתבגר, בהסכמתו כמובן, במטרה לשפר את ההבנה, ההידברות והאווירה בבית, ועל מנת לתת להורים כלים כיצד לקבל/להכיל את מצבו של ילדם ולעזור לו להתמודד עם קשייו.

חשוב לציין, כי פנייה בעיתוי הנכון, תמנע התדרדרות מיותרת שעלולה להחריף ולהוביל לעיתים למצוקה קשה יותר ולנסיגה בתפקוד. זהו גיל שבו שינויים מתרחשים מהר מאוד, ולכן טיפול פסיכולוגי מתאים ואפקטיבי, עשוי להיטיב המצב – לעיתים תוך זמן קצר. התהליך הטיפולי יאפשר למתבגר לחוות את תקופת התבגרותו והפיכתו לבגיר בצורה טובה וחיובית יותר.

אבחון פסיכולוגי לנוער

במצב בו קיימת אי בהירות לגבי מצבו הרגשי, תפקודי, לימודי, של המתבגר, ניתן להשתמש בכלי האבחון הפסיכולוגי לקבלת תמונה בהירה יותר על הקשיים במישורים השונים וסוג הטיפול המיטבי עבורו. האבחון הוא למעשה מפגש עם פסיכולוג, הכולל שיחה או יותר והעברת מבחנים פדגוגיים בתחומים הרגשיים התנהגותיים ועד למיומנויות קוגניטיביות-לימודיות, חשיבה מופשטת, מתמטית, טכנית, ריכוז, קשב, דיסלקציה וכו’.

תחומי האבחון במכון

  1. אבחונים אישיותיים (פסיכודיאגנוסטיים) לכל הגילאים.
  2. ליקויי למידה לכל הגילאים.
  3. התאמה למסגרות פנימיתיות.

הדרכת הורים למתבגרים

בתהליך הטיפולי בנוער מתבגר, נדרשת, במידת הצורך, גם הדרכת הורים. הדרכה זו מטרתה לאפשר הבנה רבה יותר של הקשיים אותם חווה המתבגר, את המקור לקשיים, ואת החשיבות הרבה שיש להם כהורים כגורם תומך, מרגיע, מכוון ומעודד. (תפקיד שלעיתים נשכח בגלל טרדות היום). בהדרכה זו ההורים זוכים לתובנות חדשות על עצמם, על הקשר ואופי התקשורת עם בנם/בתם, במפגשי הדרכה אלו מושם דגש על המאפיינים הייחודים של גיל ההתבגרות והקשיים הספציפיים שבגללם הגיע המתבגר לטיפול.

התובנות החדשות שמקבלים ההורים, בשילוב כלים מתאימים כיצד להתמודד עם הקשיים,  תוך שינוי ושיפור תגובתם כלפיו, תורמים להקלה ולשיפור במצבו הרגשי של המתבגר.

קבוצת הורים

בחברה שבה אנו חיים התפקיד ההורי נעשה מורכב יותר ויותר. ההורה כאינדיבידואל מתמודד יום יום עם אתגרים ומשימות שונות ומגוונות הצורכות ממנו אנרגיה רבה – עבודה, לימודים, התחייבויות כספיות, זוגיות, חברים, תחביבים וכו’, ובתוך כל המחויבויות הוא אמור להיות הורה לילדיו. ההורות דורשת סבלנות, גמישות, כושר אלתור, קשב, אמפתיה, תקיפות, חום, אהבה, ויתור, חוכמה וכו’.

מהיכן מוצאים הכוחות לכך? וככל שיש פחות כוחות, ופחות סבלנות, הטעויות שנעשות הולכות ומתרבות, מה שגורר תגובות מתסכלות מצד ההורים והילדים כאחד.

קבוצות ההורים במכון מונחות ע”י פסיכולוגים מנוסים ומיומנים. הקבוצה מאפשרת למשתתפים להעלות את התלבטויותיהם, תסכוליהם, היסוסיהם, ושאלותיהם, ולהיעזר בניסיון והתמיכה של המנחים וחברי הקבוצה.

Checking...