מבחן בשלות לכיתה א’

המעבר מהגן לכיתה א’, בגיל 6 לערך, הנו אחד המעברים המשמעותיים והמרגשים אותם חווה הילד בשנות ילדותו. מרבית הילדים אשר סיימו גן חובה עוברים, באופן טבעי, ללמוד בכיתה א’.

ואולם ישנם ילדים, אשר מסיבות שונות, עדיין אינם בשלים מספיק להשתלב בכיתה א’, ועל כן מומלץ עבורם על השארות שנה נוספת בגן, על מנת להשלים את התהליך ההבשלה. חשוב להדגיש כי חוסר הבשלות לכיתה א’, אינו מרמז כלל על עיכוב לימודי בעתיד, ולאחר השארות של שנה נוספת בגן, תהיה נקודת ההתחלה בכיתה א’, שווה, לעתים אף משופרת לעומת הילדים האחרים.

ישנם מקרים שבהם התשובה לשאלה “לעלות או לא לעלות לכיתה א'” אינה חד משמעית. על מנת לענות על כך, נדרשת התייחסות דקדקנית לכל אחד מהפרמטרים הבשלותיים של הילד, אשר לחלקם חשיבות רבה יותר ולחלקם – פחות, אז עולה גם החשיבות לגורמים כמו תאריך הלידה של הילד, המבנה הפיזי וההיבטים החברתיים (פירוט על כל אלה – בהמשך).

אם הנכם מתלבטים, על אף שקיבלתם חוות דעת ו/או “עצות מומחים” לגבי העליה לכיתה א’, צוות המאבחנים והמטפלים המקצועיים והמנוסים ב”מכון רעות” עומד לרשותכם וישמח לסייע לכם להגיע להחלטה מיטבית עבור ילדכם. נלווה אתכם בתהליך מתחילתו – שלב היעוץ וביצוע האבחון, ועד לסופו – קבלת ההחלטה אם להשאיר אותו שנה נוספת בגן או להעלותו לכיתה א’.

מהי בשלות לכיתה א’

תהליך ההבשלה הוא מהלך טבעי ובסיסי בהתפתחות של כל יצור חי, בכלל זה, גם אנחנו – בני האדם. התינוק מרגע לידתו עובר תהליך הדרגתי טבעי של גדילה והתפתחות, עד להיותו בוגר. התהליך מתאפשר הודות לתהליכי הבשלה ההדרגתיים של מערכות התפקוד השונות – הגופנית, המוטורית, השכלית וכו’.

זמן ההבשלה לרוב שווה פחות או יותר בין אותה שכבת גיל, אולם, אינו אחיד. יהיו שיקדימו ויגיעו לבשלות לכיתה א’ לפני גיל שש, יהיו אחרים שיגיעו בגיל שש וחצי ואף שבע. בדומה לעץ פרי- פירותיו אינם מבשילים בדיוק באותו הזמן – חלקם מקדימים, חלקם בזמן המחזורי “הרגיל” של העץ והאחרים מעט אחרי. אך לבסוף, כאשר יבשילו כל פירותיו, טעמם יהיה דומה. לעיתים דווקא אלה המאחרים להבשיל, טעמם עשוי להיות משופר לעומת המקדימים.

הבשלות לכיתה א’ מתייחסת למכלול השלבים של רכישת מיומנויות, שיאפשרו לילד למלא את משימות הלמידה בבית ספר. בשונה מהגן, עליו לשבת על כסאו מספר שעות, להקשיב למורה ביתר צייתנות, להתמודד עם משימות לימודיות למיניהן, שיעורי בית וכו’. המעבר מהמסגרת היחסית “רכה וחופשית” של הגן, למסגרת הרשמית יותר של בית הספר, הנתפסת בעיניו של הילד כיותר נוקשה ודורשנית, אינו קל, ולא כל הילדים עדיין בשלים לכך.

מה בודקים במבחן הבשלות לכיתה א’

בהתייחסותנו למידת הבשלות של הילד, אנו רואים חשיבות לבדוק את רמת התפקוד שלו במספר מישורים:

המישור השכלי – קוגניטיבי

במישור זה מייחסים חשיבות לנקודות אלו:

יכולת שפתית

במידה ונמצא כי קיים עיכוב/ איחור בחלק מהמישורים שצויינו, יהיה נכון לשקול האם הילד בשל לכיתה א’.

המישור המוטורי

אנו מבחינים בין המוטוריקה הגסה למוטוריקה העדינה. הכוונה במוטוריקה גסה היא לתנועה והפעילות הפיזית השגרתית – כמו ריצה, הליכה בקו ישר תוך שמירה על שווי משקל, טיפוס על סולם, קפיצה על רגל אחת, תפיסת כדור, בעיטה בו וכו’. לרוב הילדים אין קשיים בולטים בתחום זה. ילדים רבים יותר מתקשים במוטוריקה העדינה העוסקת בכל הקשור לקואורדינציה (תיאום) של עין יד, אחיזת עפרון, העתקת צורות, ציור, גזירה וכו’. המוטוריקה העדינה חשובה לרכישת מיומנות הכתיבה. קושי בתחום זה עלול לגרום לפגיעה בביטחון העצמי, לתסכול רב ולעיכוב לימודי משמעותי.

המישור הרגשי

המעבר מהגן לכיתה א’ אינו פשוט. הילד מוצא עצמו עובר מהמסגרת הרכה יותר העוטפת, הפחות פורמלית, שרבות הן שעות המשחק והבילוי בה, שהיחס בה יותר אישי ורגשי – למסגרת פורמלית, מחייבת, עם הקפדה על משמעת, עמידה בזמנים, שיעורי בית, מפגש עם תלמידים בגילאים שונים וכו’. כל אלה דורשים בשלות רגשית. כלומר, בגרות יחסית, בטחון עצמי, עצמאות, אחריות, יכולת עמידה בתחרות וכו’. ילדים בעלי בטחון עצמי נמוך, ילדותיים, פסיביים, רגישים מדי הנוטים לבכות בקלות ונמנעים מלהשתלב בחברת הילדים, עלולים לגלות קשיי הסתגלות למסגרת החדשה. על כן יהיה מקום לשקול את מידת בשלותם להשתלב בכיתה א’.

המישור החברתי

המעבר מהגן בו השתייך הילד ל”קבוצת הבוגרים”, למסגרת הבית ספרית, בה מוצא עצמו ב”קבוצת הקטנים”, מחייב התמודדות עם מסגרת חברתית חדשה ומורכבת יותר. בנוסף עליו להתמודד עם כיתה חדשה, ועם ילדים שברובם אינם מוכרים לו. על הילד, למצוא את הדרך למקם עצמו בתוך כל המכלול החברתי המקיף אותו, באין גננת – דמות מוכרת ומיטיבה, שתגונן עליו. בשלות חברתית דורשת יכולת לנהל תקשורת עם חברים לכיתה, יכולת משחק ושיתוף פעולה עמם, הבנה של חוקי המשחק והתחרות, המתנה בתור, התחשבות בזולת, הימנעות מלרוץ למורה כל אימת שנתקל בויכוח עם אחד הילדים וכו’. הילד צריך להיות מסוגל לקבל מרות, להשמע למורה ולפעול על פי הקודים הנהוגים בבית ספר. במידה והילד אינו עונה על הקריטריונים הללו, הוא עדיין ילדותי, רגיש, תלותי, נרתע ונמנע מחברת הילדים – נכון יהיה לשקול מידת התאמתו לעלות לכיתה א’.

 

מישור תאריך הלידה * גודלו הפיזי * התפתחות גופנית * חברים

ילידי חודש אוקטובר – דצמבר, נחשבים לצעירים. הם אמורים להיכנס לכיתה א’ לפני הגיעם לגיל שש, ולכן שאלת בשלותם עולה ביתר שאת. הורים רבים מעדיפים להשאירם שנה נוספת בגן. גורמים נוספים הנלקחים בחשבון הם גודלו הפיזי של הילד ומי מחבריו בגן אמור להישאר או להמשיך עמו ביחד לכיתה א’. כאשר הילד בעל מבנה גוף גדול, חסון וגבוה יחסית, קיים סיכוי כי ההורים והגננת ימנעו מלהשאירו בגן עם ילדים קטנים ממנו, בגילם ובמראם. השאלה האם חבריו הקרובים  אמורים להמשיך בגן או לעלות לכיתה א’ גם היא תשפיע על ההחלטה – הימצאותו יחד עם חבריו חשובה מאוד, ויש לכך משקל רב במכלול השיקולים.

לסיכום:

במקרה של ספק בשאלה ובקבלת החלטה האם להעלות ילדכם לכיתה א’ או להשאירו בגן שנה נוספת, ניתן לבצע במכון רעות פגישת ייעוץ ממוקדת, עם איש/ת צוות מיומן ומנוסה בנושאים אלה, פגישה אשר תסייע לכם ההורים להחליט בסוגיה או להחליט להעבירו אבחון בשלות לכיתה א’. האבחון כולל בתוכו את כל הפרמטרים שנזכרו לעיל, תחת הכותרת “מה בודקים במבחן הבשלות”.

Checking...