אבחון והערכה פסיכולוגיים

האבחון הפסיכולוגי הוא תהליך המתבצע ע”י פסיכולוגים המשתמשים בכלים אבחוניים שונים, המספקים מידע והשערות בנוגע לאישיותו של הנבדק ותפקודו במישורים השונים – הרגשי, התנהגותי, קוגניטיבי לימודי והחברתי.

קיים מגוון רחב של מבחנים פסיכולוגיים, והשימוש במבחנים מסוימים מתוך המגוון נקבע בהתאם לצורך, בהתייחס לגיל הנבדק והמטרה אשר לשמה נערך האבחון.

קודם להעברת המבחנים, נערכת שיחה בין הפסיכולוג לנבדק, בה הנבדק מספר על עצמו, על מהלך חייו, על צמתים מרכזיים בחייו, ונושאים רלוונטיים אחרים הקשורים לנסיבות הגעתו לאבחון הפסיכולוגי. באבחונים הנעשים לילדים, השיחה מתקיימת בד”כ בנוכחות הוריו של הילד, ולעיתים גם בלעדיו.

הבודק ייעזר בשיחה מקדימה זו בבואו להשלים את התרשמותו מהנבדק, בעת ניתוח המשמעויות הנגזרות מהמבחנים שהועברו.

האבחונים הפסיכולוגיים עוזרים לנו למפות את הקשיים לשם הכנת תכנית טיפולית מתאימה.

יחידת האבחון במכון רעות

יחידת האבחון מהווה מרכיב חשוב ומשמעותי בפעילות המכון. צוות המאבחנים מיומן ומנוסה בתחומי האבחונים הפסיכולוגיים השונים, לילדים נוער ומבוגרים, החל ממבחני בשלות לכיתה א’ ועד לאבחונים דידקטיים, פסיכו-דידקטיים ופסיכודיאגנוסטיים, בהתאם לצורך.  צוות המאבחנים מורכב מפסיכולוגים מומחים (לא מתמחים) – קליניים וקליניים של הילד, וממאבחנות דידקטיות מוסמכות בלבד. עובדה זו מאפשרת לנו לשמור על רמה מקצועית ואיכותית, של תהליכי האבחון במכון.

אבחונים לילדי גן

עבור ילדי גן קיימים מבחנים הבודקים, בין היתר, את מידת הבשלות לכיתה א’, קשיים רגשיים והתנהגותיים במידה וקיימים, ומבחנים הבודקים את היכולות הקוגניטיביות הלימודיות של הילד. במידה וקיימים קשיים ספציפיים, ניתן לאבחן אותם, תוך ניסיון להסבירם, לאתר את מקור הקושי ולהכווין באשר לכלים באמצעותם יהיה ניתן לקדם ולשפר את תפקודו של הילד.

אבחונים לילדי בי”ס יסודי ותיכון

לגילאים אלו מותאמים מבחנים אשר באים לבדוק, לצד היבטים רגשיים התנהגותיים, גם היבטים קוגניטיביים לימודיים.  במידה ומדווח כי התלמיד מגיע להישגים יפים בלימודיו, אך ניכר כי מצבו הרגשי התנהגותי לוקה, נראה שפוף, מצב רוח ירוד, מסתגר וכו’, יושם דגש רב יותר על המבחנים המתייחסים לאישיותו ולפן הרגשי של התלמיד. וכאשר מדווח כי התלמיד במצב נפשי יציב ותקין, מצב רוח טוב, בטוח בעצמו, חברותי, אך הישגיו הלימודיים נמוכים, המבחנים הפסיכולוגים ישימו דגש רב יותר לבחינת הכשל הלימודי, מה הסיבות לכך, בעיות קשב וריכוז? דיסלקציה? קשיי למידה ספציפיים?

אבחון פסיכולוגי למבוגרים

הצורך באבחון פסיכולוגי למבוגרים עולה לרוב כאשר נדרשת חוות דעת פסיכולוגית ע”י גורם חיצוני, כגון בית משפט, וועדות רפואיות, שירותי רווחה, מסגרות תעסוקתיות ומסגרות רפואיות.

ישנם גם מקרים בהם מדובר במבוגר החווה קשיים בהתארגנות, חוסר יכולת להתרכז וסימפטומים אחרים הקשורים להפרעות קשב וריכוז, אשר לא אובחנו בצעירותו. גם במקרים אלו, ישנה חשיבות רבה לאבחון ולטיפול, אשר יביאו לשיפור משמעותי בחייו.

אבחונים נוספים הקיימים במכון:

  1. חוות דעת לבית משפט.
  2. חוות דעת לוועדה רפואית.
  3. חוות דעת עבור משרד הרישוי.
  4. חוות דעת לשירותי רווחה (לדוגמא, בעניין מסוגלות הורית).
  5. חוות דעת במסגרת מבחני קבלה למשרה.
  6. אבחון קליני לצורך טיפול פסיכולוגי, במקרים בהם התמונה אינה ברורה דיה.

 

Checking...