האבחונים הדידקטיים במכון נעשים ע”י מאבחנות דידקטיות מוסמכות בעלות ניסיון רב בתחום, ואילו האבחון הפסיכו-דידקטי, בחלקו הפסיכולוגי- רגשי נעשה ע”י צוות פסיכולוגיים קליניים של הילד, בעלי ניסיון ומיומנות רבה בתחום האבחון.
כיום המושג “אבחון דידקטי/ פסיכו-דידקטי” די שגור בפי המערכות החינוכיות ובעקבות כך גם בפי הורים לילדים הלומדים במסגרות השונות. קיימים סוגים שונים של אבחונים, ולעיתים המידע המגיע ממקורות שונים עשוי אפילו לבלבל.
ראשית, ראוי לשים לב, מתי בכלל נכון לערוך אבחון, ומתי אפשר להסתפק בתגבור וסיוע מצד בית הספר וההורים כאחד (הרחבה על כך בפסקה הבאה). תוצאות האבחון נותנות מידע על הפוטנציאל הלימודי של הנבדק, כישורי הלמידה, החשיבה והריכוז שלו. האבחון יאתר לצד הקשיים ולקויות הלמידה, גם את מוקדי הכוח והנקודות החזקות שיש לנבדק. תוצאות האבחון יצביעו באם אכן נדרש לתת הקלות כאלו או אחרות במסגרת הלימודית והאם נדרש לתת תגבור ו/או סיוע מצד בית הספר. בנוסף (או לחילופין), תינתן המלצה להורים לאפשר לבנם קבלת שיעורים פרטיים ובמקרה הצורך מתן סיוע רגשי על ידי גורם טיפולי. בטיפול הרגשי תשולב הדרכת הורים, המהווה תהליך בו רוכשים ההורים כלים אשר יסייעו בהתמודדות עם הקשיים השונים של ילדם.
אבחון דידקטי עוסק בהערכה של תפקודי הלמידה לסוגיהם, בניסיון להבין את המנגנונים הקוגניטיביים העומדים בבסיסם. תפקידו לאתר את היכולות החזקות יותר ולעומתם את הקשיים והלקויות הקשורים לתהליכי הלמידה. האבחון מורכב ממספר מבחנים העוסקים בתחומים השונים של תהליכי החשיבה והלמידה.
האבחון מתמקד בתהליכי קריאה/ כתיבה/ הבנה/ הבעה/ חשיבה בלתי מילולית/ תפקודים ויזומוטוריים/ תפיסה חזותית/ תפקודי זיכרון/ קשב וריכוז/ סגנון עבודה/ התארגנות ועוד. במידת הצורך קיימת אפשרות להרחיב את האבחון לתחומי המתמטיקה והאנגלית.
ראשית ראוי להדגיש, כי לפני ההחלטה על פניה לאבחון דידקטי אנו רואים חשיבות להיוועץ בצוות המקצועי של בי”ס – מורה, יועצת, פסיכולוגית וכו’, על מנת להבין את אופיים של הקשיים והדרך המתאימה, לדעת הצוות, לעזור לתלמיד. רבים המקרים בהם עזרה מתאימה דרך הכוונה והדרכה לצוות המורים על האופן המתאים ביותר לנהוג כלפי התלמיד – יותר הבנה, תמיכה ועידוד, לצד המלצה על שיעורי עזר מתאימים ואף מתן ייעוץ והדרכה להורים על הדרך המומלצת לפיה נכון לנהוג בבנם. הכוונה זו עשויה פעמים רבות להיטיב את תפקודו של התלמיד וכך לחסוך את האבחון הדידקטי. במידה וניסיונות אלו לא הועילו, ולא ניכר שינוי בתפקוד, הישגיו עדיין נמוכים ביחס למצופה, באופן טבעי עולה האפשרות לקשיי למידה, ומכאן ההמלצה לאבחון דידקטי, לשם ברור הקשיים המעכבים.
תהליך האבחון כולל איסוף מידע אודות הרקע ההתפתחותי, לימודי ורגשי, באמצעות שאלוני הורים ומורים ושיחת “אינטייק” עם ההורים ובנם. משך האבחון עורך כארבע עד חמש שעות. לאחר שדוח האבחון כתוב ומוכן, יוזמנו ההורים ובנם לשיחת משוב בה יוסברו הממצאים, תוך דגש על מוקדי הכוח והחולשה וינתן הסבר אודות ההתאמות הניתנות והתוכנית הטיפולית לשיפור התפקוד של בנם. מומלץ להביא לפגישת האינטייק תעודות, אבחונים קודמים וכל מידע הרלוונטי לאבחון. לילה לפני האבחון מומלץ על שינה טובה, כמו כן, מומלץ להגיע עם אוכל ושתייה. אין צורך להתכונן מבחינה לימודית.
מאבחנת דידקטית ביכולתה להבחין ברמזים לקשיי קשב וריכוז ולהמליץ על המשך בירור באמצעות אבחון מיוחד המיועד לכך. איש המקצוע אשר רשאי לקבוע אבחנה ברורה של הפרעת קשב, הינו הנוירולוג או הפסיכיאטר.
אבחונים בבתי ספר יסודי תקפים לרוב ל-5 שנים. אבחון הנעשה החל מחטיבת הביניים, לרוב יהיה תקף עד גיל 25, לצורך השלמת בגרויות.
האבחון הפסיכו-דידקטי במכוננו, מתבצע על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת, האחראית על החלק הדידקטי- קוגניטיבי- לימודי ואילו החלק העוסק בהיבטים הפסיכולוגיים- רגשיים מתבצע ע”י פסיכולוג קליני של הילד. שילוב של שני הבודקים מאפשר אבחנה מיטבית של שני המישורים ויחסי הגומלין ביניהם. בתום האבחון מתקבל דוח אבחון אינטגרטיבי הנכתב בשיתוף פעולה בין המאבחנת הדידקטית והפסיכולוג. האבחון הפסיכו-דידקטי, מכיל בנוסף לאבחון הדידקטי מבחן אינטליגנציה וחלקים הבודקים את ההיבטים הרגשיים, אשר ייתכן ומשפיעים גם הם על התפקוד בתחום הלימודי.
האבחון הפסיכו-דידקטי מומלץ במידה וקיימים אחד מהתנאים:
מה כולל תהליך האבחון
תהליך האבחון כולל איסוף מידע אודות הרקע ההתפתחותי, לימודי ורגשי, באמצעות שאלוני הורים ומורים ושיחת “אינטייק” עם ההורים ובנם. משך האבחון עורך כארבע עד חמש שעות. לאחר שדוח האבחון מוכן יוזמנו שוב לשיחת משוב בה יוסברו הממצאים, תוך דגש על מוקדי הכוח והחולשה וינתן הסבר אודות ההתאמות הניתנות וכן אודות התוכנית הטיפולית המומלצת. מומלץ להביא לשיחה המקדימה תעודות, אבחונים קודמים וכל מידע נוסף הרלוונטי לאבחון. לילה לפני האבחון מומלץ על שינה טובה. ביום האבחון כדאי להביא אוכל ושתייה. אין צורך להתכונן לקראת האבחון מבחינה לימודית.
אילו התאמות מאפשרים האבחונים הדידקטיים והפסיכו-דידקטיים